-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12569 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

نظر شما در مورد مداحي هاي كنوني كه به صورتهاي مختلف و در ساعات مختلف كه باعث آزار و اذيت مردم مي شود چيست؟



عزاداري وسوگواري و برپايي مجالس تعزيه سيد و سالار شهيدان، حضرت اباعبدا...الحسين( ، و ساير امامان و بزرگان دين، يكي از مهمترين عوامل حفظ و بقاء اسلام و مذهب ترقي شيعه بوده است. طبيعي است كه هميشه مسائل مهم و با ارزش، مورد بغض مخالفان و بيگانگان قرار مي گيرد، لذا جريانات مخفي سعي كردند اين مراسم حيات بخش و شورآفرين و حماسه ساز را، به برخي خرافات و تحريفات مبتلا سازند. لذا به تعبير استاد شهيد مرتضي مطهري، جنبة سياه وظلماني حادثه كربلا، بر بُعد ملكوتي و عاشقانه آن غلبه پيدا مي كند. در اين مجالس سعي مي شده و مي شود كه مردم گريانده شوند، و به اصطلاح خودشان كربلا درست بشود. حتي اگر بسياري از حرامها و خلافها صورت گيرد.(1) استاد شهيد مطهري آنقدر از اين مسأله نگران است، كه مي فرمايد : انسان آگاه و مطلع اگر در مجلس مشاهده كرد گوينده و مداح دروغ و ناروا مي گويد، بايد جلو آنرا بگيرد؛ و اگر نمي تواند، شركت در آن مجلس حرام است. حتي مي فرمايد : بايد بر مظلوميت امام حسين( در عصر حاضر گريه كرد در سال 61 هجري قمري، زيرا نسبت هاي دروغ و نارواي فراواني به آن حضرت و يارانش داده شده است. لذا روضه خوانيهاي رايج و مديحه خوانيهاي فعلي، حتي اگر براي مردم مزاحمت نداشته باشد، صددرصد مورد تأييد نمي باشد؛ مگر اين كه عاري از تحريف و خرافه باشد.

از جنبه فقهي، روضه خواني مستحب است؛ ولي اگر براي همسايه هاو مردم مزاحمت داشته باشد، نه تنها ثواب و پاداش ندارد، بلكه گناه است.(2) نصب بلندگو بر پشت بام مساجد و حسينيه ها، و پخش مراسم از آن، مورد نهي علما و مراجع قرار گرفته است. و تنها موردي كه جايز شمرده شده است، كه صداي بلندگو در بيرون از ساختمان مسجد يا حسينيه، و هر جاي ديگري پخش گردد، صداي اذان است. مزاحمت براي آسايش مردم، به هر شكلي كه باشد، حرام است و گناه، و از نظر حقوقي و قضايي نيز جرم است و قابل پيگيري، بنابراين متوليّان امور، و گردانندگان مجالس وعظ و خطابه، بايد اولاً مراعات حال مردم را بكنند، تا براي آنان مزاحمتي ايجاد نكنند، ثانياً از دروغ و خرافه و تحريف بپرهيزند. در غير اين صورت، در پيشگاه الهي نه تنها مأجور نخواهند بود، بلكه مورد سخط وغضب خداوند هم قرار خواهند گرفت. اگر مجلس عاري از دروغ و تحريف و آزار به مردم باشد، و بتواند نقش هدايتگري ايفا نمايد، مورد عنايت حق و اولياء گرامي قرار خواهد گرفت، وگرنه خير.

نكتة ديگري كه در مورد مجالس فوق قابل ذكر است، اين است كه ايراد ضرب و جرح به خود وغير، حرام است، و علما و مراجع از آن نهي كرده اند. و هر امري كه موجب وهن به انسان گردد،(مثل اين كه متأسفانه برخي از مداحها خود و مخاطبان را سگ خطاب مي كنند و...)، و او را از مقام شامخ انسانيّت به زير كشيده، به حيوانيّت و پستي و دنائت بكشاند، جايز نيست. و بر خلاف آزادگي و آزادمردي است، كه هدف نهضت و قيام مقدس عاشورا بوده است. لذا تحقير و پست شمردن انسان، از سوي هيچ كس حتي خود فرد، جايز نيست؛ و موجب عقاب اخروي است. قدر مسلّم، سيدالشهداء( و ساير اهل بيت عصمت و طهارت، نيز به اين امر راضي نيستند. سيرة نظري و عملي پيامبر( و همه امامان عظيم( ، حاكي از احترام و ارزش فراوان به انسانها و بندگان خدا، در هر لباس و با هر رنگ و مذهب است. چگونه مي توان با تمسّك به نام آنان، انسان را حقير و ذليل كرد؟ و حال آن كه امام حسين( ،شعارش هيهات من الذله است. نه خود انسان مجاز است خودش را حقير و سبك بشمارد و نه كسي حق دارد او را كوچك و پست كند. انسان مقامي مافوق فرشته دارد. بايد اين مقام و منزلت حفظ شود.

حسن توجه و دقت شما پرسشگر عزيز قابل تقدير و تشكر است و همه بايدتلاش كنيم اشكالات اين مجالس كاهش و آثار مثبت آن افزايش يابد.



مـوفــق و پـيــروز بـاشيــد.



ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

منابع و مآخذ :

1. توصيه مي كنم جهت آگاهي بيشتر از تحريفات صورت گرفته در عزاداري ها، به جلد اول كتاب حماسه خميني، فصل تحريفات عاشورا، مراجعه كنيد.

جهت آگاهي از حكم شرعي اين مسأله، به رساله هاي عمليّه مراجع، و استفتائات آنان مراجعه فرماييد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.